Obilježen svjetski Dan potrošača
Na Ekonomskom fakultetu Sveučilišta u Mostaru obilježen je Svjetski dan potrošača pod nazivom: „Želimo jasne i transparentne informacije o proizvodima“. Ekonomski fakultet ovaj događaj je organizirao u suradnji sa Ombudsmenom za zaštitu potrošača BiH i međunarodnom organizacijom GS1.
Događaj je okupio preko stotinu studenata Sveučilišta u Mostaru, učenike Srednje ekonomske škole „Jozo Martinović“ i Srednje ugostiteljsko-turističke škole Mostar i profesore, te brojne druge goste. Prisutne je pozdravio dekan Ekonomskog fakulteta, g-din prof. dr. sc. Igor Živko, koji je istakao važnost ovakvih i sličnih događaja, te značaj akademske zajednice u obrazovanju potrošača.
Uvodno predavanje je održao Ombudsmen za zaštitu potrošača, g-din Saša Marić, koji je imao značajnu ulogu u edukaciji prisutnih i upoznavanju istih sa važnosti Zakona o zaštiti potrošača i prava koja potrošači imaju. Fokus je stavljen i na e-trgovinu, posebno kada su u pitanju informacije koje nisu prikazane, ili su neispravno prikazane na internetu, te značaj jedinstvene identifikacije proizvoda u moru krivotvorenih i lažnih proizvoda.
Drugo predavanje održala je prof. dr. sc. Marija Čutura, profesorica na katedri Marketinga Ekonomskog fakulteta Sveučilišta u Mostaru, koja je fokus stavila na prikriveni marketing kojem smo svakodnevno izloženi, posebno generacija „Z“, kao i sponzorirani marketing koji nas prati korištenjem naših podataka dostupnih kroz direktne poruke. Upoznala je prisutne da se prikriveni marketing najviše pojavljuje u medijima, kao što su film, serije i sl. Takvo oglašavanje može se u potpunosti uklopiti u neku radnju, tako da potrošači ponekad nisu niti svjesni da su izloženi oglašavanju, već su u mogućnosti razviti pozitivne osjećaje prema tim određenim robnim markama i donijeti odluku o kupovini.
Haris Poturković iz GS1 Bosne i Hercegovine je istakao da nije svaki proizvod označen sa 387 domaći proizvod, i da potrošači trebaju čitati deklaracije na proizvodima. Istakao je da Međunarodna organizacija GS1 već godinama radi na osiguranju jedinstvene identifikacije proizvoda i da GS1 Bosne i Hercegovine kroz sistem koji se naziva „Lična karta proizvoda“ osigurava da vlasnici brandova koji najbolje poznaju proizvod, mogu opisati svoj proizvod kroz 7 osnovnih atributa, te da se te informacije pohranjuju u svjetsku bazu informacija o proizvodima odakle drugi korisnici, kao što su trgovački centri, e-trgovine i drugi, mogu preuzeti osnovne informacije za identifikaciju proizvoda i tako biti sigurni da su ispravno prezentirali proizvod. Danas se u toj bazi nalazi preko 40.000 proizvoda iz Bosne i Hercegovine, a taj broj svakodnevno raste. Također je upoznao učesnike i sa budućnosti barkoda, tj. 2D kodovima, za koje se predviđa da će uskoro zamijeniti jednodimenzionalne kodove, gdje će svi učesnici u lancu snabdijevanja skenirajući jedan kod kroz različite aplikacije, upotrebom GS1 Standarda, moći dobiti potrebne informacije, uključujući i potrošače, koji će biti u mogućnosti dobiti više informacija o proizvodu, njegove nutritivne vrijednosti, uputa za upotrebu, rok trajanja i sl.